Moodle je produkt, ktorý je stále v pohybe a vyvíja sa. Na tejto stránke n8jdete zoznam niektorých jeho vlastností a funkcií, ktoré podporuje.
Základné koncepty
- Podporuje sociálne konštruktivistickú pedagogiku (spolupráca, aktivita, kritická sebereflexia, atď.)
- Je vhodný pre plne dištančné internetové vzdelávanie a aj ako doplnok kontaktnej výučby
- Jednoduché, efektívne, široko kompatibilné, technicky nenáročné a intuitívne používateľské rozhranie
- Jednoduchá inštalácia na skoro všetky platformy, ktoré podporujú PHP. Vyžaduje iba jednu databázu (a tú môže zdieľať)
- Plne nezávislé na konkrétnej databáze; podporuje všetky hlavné typy databáz (okrem úvodného vytvorenia tabuliek)
- Zoznam kurzov ponúka opis každého kurzu a informáciu, či do neho majú prístup návštevníci
- Kurzy možno triediť do kategórií, kategórie je možné prehľadávať - každý server s Moodle môže podporovať tisíce kurzov
- Veľký dôraz na zabezpečenie: údaje zo všetkých formulárov sú kontrolované, cookies sú šifrované, atď.
- Väčšinu oblastí pre vkladanie textu (zdroje, príspevky do fór, blogy atď.) možno editovať pomocou vstavaného WYSIWYG editoru HTML
Správa systému
- Systém spravuje administrátor, ktorý je určený počas inštalácie
- Doplnkový modul Témy umožňuje administrátorovi nastaviť farvy, písma a rozloženie stránok tak, aby vyhovovaly miestnym potrebám
- K existujúcim inštaláciám Moodle možno pridávať doplnkové moduly činností
- Doplnkové moduly jazykov umožňujú plnú lokalizáciu do akéhokoľvek jazyka. Jazykové balíčky možno upravovať pomocou vstavaného webového editora. V súčasnosti existujú balíčky pre viac než 34 jazykov
- Kód je prehľadne napísaný v jazyku PHP a je distribuovaný na základe licence GPL, takže ho možno jednoducho upravovať podľa potrieb používateľov
Správa používateľov
- Cieľom je obmedziť nutnosť zásahov administrátora na minimum a pritom zachovať vysoký štandard zabezpečenia
- Vďaka doplnkovým modulom podporuje viacero overovacích mechanizmov, ktoré umožňujú jednoduchú integráciu do existujúcich systémov
- Štandardná e-mailová metóda: študenti si môžu vytvárať svoje vlastné účty. Uvedú pri tom e-mailovú adresu, ktorá sa overuje potvrdením po obdržaní e-mailu
- Metóda LDAP: prihlasovanie sa kontroluje proti serveru LDAP. Administrátor môže upresniť, ktoré polia budú pri tom použité
- IMAP, POP3, NNTP: prihlasovanie sa kontroluje proti e-mailovému alebo news serveru. Podpora certifikátov SSL a TLS
- Externá databáza: ako zdroj pre autentizáciu môže byť použitá akákoľvek databáza, ktorá obsahuje aspoň dve polia
- Každá osoba potrebuje pre celý systém iba jeden účet; pre rôzne účely možno účtu priradiť rôzne práva
- Administrátor riadi zakladanie kurzov; ako učiteľa kurzu môže ustanoviť ľubovoľného používateľa
- Administrátor môže ustanoviť tvorcu kurzov; ten je potom oprávnený vytvárať kurzy a určovať pre ne učiteľov
- Učiteľovi možno odobrať práva na editovanie kurzov (napríklad u externých učiteľov)
- Učiteľ môže pre každý kurz stanoviť "kľúč k zápisu", aby do neho mali prístup iba oprávnení študenti. Tento kľúč im potom povie osobne, súkromným e-mailom apod.
- V prípade potreby môžu učitelia zapísať študentov do kurzu aj ručne
- Učitelia môžu študenta tiež ručne odhlásiť. Inak je študent odhlásený automaticky, ak po určitý čas (nastavený administrátorom) nevyvíja žiadnu aktivitu
- Študenti sú vedení k tomu, aby si v systéme vytvorili svoj osobný profil obsahujúci fotografiu a charakteristiku. Ak si to prajú, môžu zakázať verejné zobrazovanie svojej e-mailovej adresy
- Každý používateľ si môže nastaviť svoje časové pásmo a všetky údaje v Moodle sa potom prevádzajú do tohoto časového pásma (napr. dátum odoslania, termíny odovzdania zadaní atď.)
- Každý používateľ si môže sám zvoliť jazyk svojho rozhrania s Moodle (angličtina, slovenčina, čeština, francouzština, nemčina atď.)
Správa kurzov
- Každý učiteľ s právom úprav má plnú kontrolu nad nastavením kurzu, vrátane práva obmedzovať ostatných učiteľov
- Voľba medzi týždenným, tématickým alebo diskusným usporiadaním kurzu
- Široká ponuka možných činností v kurze: fóra, blogy, testy, materiály, hlasovania, dotazníky, zadania, chat, workshop
- Na domovskej stránke kurzu sa môžu zobrazovať zmeny vykonané od posledného prihlásenia - posilňuje sa tým pocit spolunáležitosti
- Väčšinu oblastí pre vkladanie textu (materiály, príspevky do fór, záznamy do denníku atď.) možno editovať pomocou vstavaného WYSIWYG editoru HTML
- Všetky hodnotenia z fór, denníkov, testov a zadaní môžu byť zobrazené na jedinej stránke (prípadne uložené ako súbor pre spracovanie v tabuľkovom procesore)
- Rozsiahle možnosti sledovania a zaznamenávania činnosti používateľov - podrobný záznam a grafy činnosti každého študenta v ľubovoľnom module (posledný prístup, počet náhľadov) a tiež prehľadná "história" študenta kurzu na jednej stránke, tj. záznam o všetkých jeho činnostiach vrátane zápisov do denníku, prispievania do fór atď.
- Vstavaný e-mailový klient - kópie príspevkov do fóra, spätná väzba atď. môžu byť zaslané ako správa vo formáte HTML alebo ako prostý text
- Vlastné stupnice - učitelia si môžu definovať vlastné stupnice pre hodnotenia fór, zadaní a blogov
- Pomocou funkcie Zálohovanie je možné celý kurz zbaliť do jediného súboru vo formátu ZIP. Z tohoto súboru je ho potom možné zas obnoviť na ľubovoľnom serveri s Moodle
Modul Zadanie
- U zadaní je možné stanoviť termín odovzdania a maximálny počet bodov
- Študenti môžu zadania nahrať na server (ako súbor v ľubovoľnom formáte); každé odovzdané zadanie je pritom označené časovým razítkom
- Oneskorené odovzdanie zadania je prípustné; učiteľovi sa ale zreteľne zobrazí, s akým oneskorením bolo zadanie odovzdané
- Hodnotenie zadania aj s komentárom je možné vyplniť pre celú triedu na jedinej stránke prostredníctvom jediného formulára
- Hodnotenie je študentovi pridané na stránku s odovzdaným zadaním a zároveň je mu e-mailom zaslané upozornenie
- Učiteľ si môže zvoliť, či je zadanie po ohodnotení možno odovzdať znovu (k novému ohodnoteniu)
Modul Chat
- Umožňuje plynulú synchrónnu textovú komunikáciu
- Umožňuje zobrazenie obrázku používateľského profilu v okne chatu
- Podporuje adresy URL, emotikony, vloženie HTML kódu, obrázky, atď.
- Všetky relácie sú zaznamenávané, takže je možné si ich neskôr prezrieť a prípadne ich sprístupniť študentom
Modul Anketa
- Podobne ako v prieskume mienky je možné hlasovať o konkrétnej otázke (vyučujúci má možnosť nastaviť až šesť možných odpovedí)
- Učiteľovi sa v prehľadnej tabuľke zobrazí, ako ktorý študent hlasoval
- Študentom možno sprístupniť priebežný graf aktuálnych výsledkov
Modul Fórum
- K dispozícii sú rôzne typy fór, napr. učiteľské, aktuálne správy z kurzu, verejné fórum alebo fórum umožňujúce každému používateľovi založiť iba jednu tému diskusie
- U všetkých príspevkov sa zobrazujú fotografie ich autorov
- Rôzné typy zobrazení fór: lineárne radené príspevky (vzostupne či zostupne podľa dátumu vloženia), hierarchicky radené príspevky alebo hierarchicky radené názvy príspevkov
- Uživatelia môžu pre každé fórum určiť, či im majú byť nové príspevky zasielané e-mailom. Učiteľ môže vykonať nútené prihlásenie všetkých účastníkov
- Učiteľ môže zakázať odpovede na príspevky, napríklad v prípade fór slúžiacich iba ako oznámenia
- Jednotlivé diskuse môže učiteľ jednoducho premiesťnovať z jedného fóra do druhého
- Priložené obrázky sa zobrazujú priamo v texte príspevku
- Ak je používané hodnotenie diskusných príspevkov, je možné ich obmedziť iba na príspevky vložené v určitom časovom rozmedzí
Modul Denník
- Denníky sú prostriedkom pre súkromnú komunikáciu medzi študentom a učiteľom
- Zápis v denníku možno iniciovať spoločnou otázkou
- Hodnotenie po jednom zápise do denníku možno vykonať pre celú triedu na jednej stránke prostredníctvom jediného formulára
- Hodnotenie sa pripojí na stránku so zápisom a študentovi sa pošle upozornenie e-mailom
Modul Test
- Učiteľ môže vytvárať databázu otázok; otázky môžu byť opakovane použité v rôznych testoch
- Otázky možno pre jednoduchší prístup roztriediť do kategórií a tieto kategórie potom "zverejniť", takže otázky môžu byť použité vo viacerých kurzoch
- Testy sú hodnotené automaticky; ak dôjde k zmene otázok, možno jednoducho vykonať nové hodnotenie
- Pre riešenie testu možno vymedziť časové obdobie, mimo neho nebude test dostupný
- Učitel môže nastaviť, či je test možno opakovať a či sa k zodpovedeným otázkam majú zobrazovať správne odpovede, komentáre a pod.
- Otázky a odpovede možno naviac zamiešať, aby sa sťažilo opisovanie
- Otázky môžu obsahovať HTML kód alebo obrázky
- Otázky možno importovať z externých textových súborov
- Test možno absolvovať viackrát, ak to učiteľ povolí
- Ak to učiteľ povolí, vyplňovanie testu môže byť kumulatívne, rozložené do niekoľkých častí
- Otázky s volenou odpoveďou umožňujúce voľbu jedinej alebo viacero možností
- Krátké tvorené odpovede (slovo alebo fráza)
- Otázky typu Áno/Ne
- Priraďovacie otázky
- Numerické úlohy (vrátane povolenej tolerancie)
- Otázky vo tvare textu s vynechanou odpoveďou (tzv. "cloze test")
- Možnosť náhodného výberu otázok do testu
- Možnosť vloženia popisných textov a obrázkov
Modul Študijné materiály
- Modul umožňuje zobrazenie akéhokoľvek materiálu dostupného v elektronickej podobe (súbory aplikácií Word, PowerPoint, Flash, video alebo zvukové súbory a pod.)
- Materiály možno nahrať na server a tam je spravovať, alebo je možné ich vytvárať priamo pri práci pomocou webových formulárov (vo formáte HTML alebo ako prostý text)
- Externé zdroje dostupné na internete možno do kurzu začleniť ako odkazy; pritom možno ich obsah zobraziť ako súčasť stránky kurzu
- V kurze možno pracovať s externými webovými aplikáciami a predávať im údaje
Modul Dotazníky
- Vstavané dotazníky (COLLES, ATTLS) sa osvedčily ako nástroje pre analýzu online kurzov
- Výsledky vykonaných prieskumov sú kedykoľvek dostupné a sú doplnené množstvom grafov. Údaje možno stiahnuť vo formáte tabuľkového procesoru Excel alebo v textovom formáte CSV
- Rozhraní neumožňuje odovzdanie neúplne vyplneného dotazníku
- Ako spätnú väzbu študent obdrží svoje výsledky a ich porovnanie s priemerom v kurze
Modul Workshop
- Umožňuje vzájomné hodnotenie odovzdaných dokumentov všetkými účastníkmi kurzu; učiteľ môže nastavovať režim hodnotenia a výkon jednotlivých študentov bodovať
- Podpora širokej palety hodnotiacich škál
- Učiteľ môže študentom poskytnúť ukážkové dokumenty, na ktorých si môžu hodnotenie vyskúšať
- Vysoká flexibilita a mnoho možností
Verzia: $Id: features.html,v 1.1 2007/07/16 07:40:38 fikar Exp $